روش خواستن از خدا

هر گاه از خدای سبحان درخواستی داری ، ابتدا بر پیامبر اسلام (ص) درود بفرست ، سپس حاجت خود را بخواه ، زیرا خدا بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده ، یکی را برآورد و دیگری را باز دارد. 

  

حکمت 361

راه خودسازی

ای اسیران آرزوها !   بس کنید !   زیرا صاحبان مقامات دنیا را ، تنها دندان حوادث روزگار به هراس افکند ،  ای مردم ! کار تربیت خود را ، خود بر عهده گیرید و نفس را از عادت هایی که به آن حرص دارید ، باز گردانید. 

حکمت 359

اقسام مردم و دنیا

دنیا گذرگاه عبور است، نه جای ماندن؛ و مردم در آن دو دسته اند:

یکی آن که خود را فروخت و به تباهی کشاند، و دیگری آن که خود راخرید و آزاد کرد. 

 

حکمت ۱۳۳

دین و شناخت خدا

 نهج البلاغه

سرآغاز دین، خدا شناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید « شهادت بر یگانگی خدا » اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛ زیرا هر صفتی نشان می دهد که غیر از موصوف، و هر موصوفی گواهی می دهد که غیر از صفت است؛ پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند او را به چیزی نزدیک کرده، و با نزدیک کردن خدا به چیزی، دو خدا مطرح شده؛ و با طرح شدن دو خدا، اجزایی برای او تصور نموده؛ و با تصور اجزا برای خدا، او را نشناخته است.

و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند و هر کس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده، به شمارش آورد.

و آن کس که بگوید « خدا در چیست؟ » او را در چیز دیگری پنداشته است، و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چیزی قرار دارد؟» به تحقیق جایی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده و از چیزی به وجود نیامده است. با همه چیز هست، نه اینکه همنشین آنان باشد؛ و با همه چیز فرق دارد نه اینکه از آنان جدا و بیگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسیله. بیناست حتی در آن هنگام که پدیده ای وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا کسی نبوده تا با او انس گیرد و یا از فقدانش وحشت کند.